Ficatul este unul dintre cele mai complexe și solicitate organe din corpul nostru, având numeroase atribuții esențiale pentru o funcționare propice a organismului, cum ar fi producția de proteine, carbohidrați, colesterol, vitamine, minerale și secreție biliară. 

Mai mult, ficatul procesează toxinele din alcool, din medicamente și din compușii naturali ai corpului, ferindu-ne, astfel, de numeroase boli. Prin urmare, este important să îi acordăm grija cuvenită. Deși ficatul ”știe” să își poarte singur de grijă, îl putem ajuta prin consumul de alimente și băuturi care îl detoxifică.

Cafeaua

Consumul moderat de cafea susține sănătatea ficatului, îl protejează de boli și este benefic chiar și pentru persoanele care au probleme hepatice. Conform mai multor studii clinice cafeaua poate scădea riscul de ciroză sau insuficiență hepatică, la persoanele care suferă de afecțiuni hepatice cronice. Mai mult, consumul de cafea ne poate proteja de cancerul la ficat și are efecte pozitive în rândul pacienților cu boli hepatice, atenunând procesul de inflamație din corp.

Toate aceste beneficii provin din calitatea cafelei de a preveni acumularea de grăsimi și colagen la nivelul ficatului, aceștia fiind principalii markeri în boala hepatică. Pe lângă faptul că ajută la scăderea nivelului de inflamație din corp, cafeaua stimulează creșterea nivelului de glutation, un antioxidant puternic ce neutralizează radicalii liberi și susține sănătatea și starea de bine.

Grepfrutul

Acesta este bogat în antioxidanți care protejează, în mod natural, ficatul. Principalii antioxidanți din compoziția grepfrutul sunt naringenina și naringina. Protecția oferită de consumul de grepfrut  se produce în două moduri: prin reducerea nivelului de inflamație și prin protejarea celulelor hepatice. Numeroase studii clinice au arătat că antioxidanții din grepfrupt reduc riscul de fibroză hepatică, o afecțiune gravă care se produce, de regulă, pe fondul unui proces inflamatoriu cronic.

Mai mult, potrivit unui studiu efectuat pe șoareci de laborator , naringenina, prezentă în grepfrut, poate reduce nivelul de grăsime din ficat și crește, în schimb, numărul de enzime necesare bunei funcționări a acestuia. Nu în ultimul rând, antioxidanții din grepfrut ajută la îmbunătățirea capacității de metabolizare a alcoolului și de a combate anumite efecte negative ale consumului de alcool, în general.

Afinele și merișoarele

Afinele și merișoarele conțin antocianină, un antioxidant puternic, responsabil pentru culoarea distinctivă a acestor fructe. Dar rolul acestui antioxidant este mai important de atât, el fiind responsabil pentru numeroasele beneficii aduse de consumul acestor fructe de sezon. Consumul regulat (3-4 ori pe săptămână) de afine și/sau de merișoare protejează ficatul, crește imunitatea celulară și stimulează producția de substanțe enzimatice.

Potrivit unui studiu recent efectuat pe șoareci de laborator, antioxidanții conținuți de afine și merișoare ajută la încetinirea dezvoltării leziunilor hepatice și, chiar, a fibrozei.  În plus, extractul de afine are proprietăți demonstrate de inhibare a dezvoltării tumorilor canceroase la nivelul ficatului, la oameni. Așadar, consumul de afine și de merișoare trebuie să constituie o parte importantă din dieta fiecăruia, datorită multiplelor beneficii pentru sănătate.

Strugurii

Strugurii, în special cei roșii și cei negri, conțin o varietate de substanțe benefice pentru sănătate. Cel mai cunoscut compus este resveratrolul, care are numeroase proprietăți esențiale atât pentru sănătate, cât și pentru frumusețe, el fiind considerat unul dintre puținele ingredient anti-aging cu acțiune dovedită. Pe lângă toate beneficiile cunoscute, strugurii pot susține și buna funcționare a ficatului, prin scăderea inflamației, prevenirea deteriorării celulelor hepatice și sporirea nivelului de antioxidanți din corp.

Conform unui studiu recent, consumul de suplimente pe bază de extract de sâmburi de struguri, în rândul unui grup de pacienți cu insuficiență hepatică, a îmbunătățit funcțiile hepatice ale subiecților.
Cu toate acestea, având în vedere faptul că extractul de sâmburi de struguri reprezintă varianta cea mai concentrată a acestui fruct, consumul de struguri în formă proaspătă nu va putea aduce aceleași beneficii, decât printr-un consum susținut în timp.

Așadar, este bine să integrăm în dieta alimentară strugurii, pentru numeroasele lor beneficii, mai ales pentru persoanele care suferă de afecțiuni hepatice.

Sursa: doc.ro